Test, test i co po teście?

Pojawiły się zapytania co robić po kiepskim wyniku testu. Odpowiedź jest właściwie bardzo prosta: trzeba (wystarczy?) trochę postudiować. Polega to na ćwiczeniu: rozwiązywaniu zadań, studiowaniu dokumentacji i sprawdzaniu wszystkiego co jest niejasne. Niestety niewiele mogę poradzić tym, którzy nie mogą/nie potrafią/nie chcą zainstalować sobie żadnego środowiska programistycznego na swoim komputerze. Choć akurat w przypadku komputera z linuksem jest to bajecznie proste. Pewnym rozwiązaniem może być trenowanie się na Google Blockly. Bardzo łatwo zainstalować je na własnym komputerze. Nie da się tam nauczyć programowania w C, ale można nauczyć się programowania.

Na program zajęć składają się dwa wątki:

  • nauka elementów języka C,
  • nauka algorytmizacji prostych problemów.

Jedno bez drugiego nie da oczekiwanych efektów.

Podstawowe elementy języka C niezbędne do zaliczenia to:

  • rozumienie różnic między podstawowymi typami danych,
  • umiejętność doboru typu danych do rozwiązywanego problemu,
  • umiejętność deklaracji zmiennych prostych i złożonych,
  • znajomość podstawowych poleceń języka C: instrukcja warunkowa, instrukcje konstruujące pętle,
  • operacje arytmetyczny i postawienia (w tym wszystkie problemy wynikające z mieszania typów),
  • podstawowe operacje na tablicach,
  • istota i idea funkcji; zwłaszcza umiejętność stworzenia niezbyt rozbudowanej funkcji wyposażonej w argument(y) i zwracającej wynik,
  • zakładam, że wskaźniki, struktury, umiejętność obsługi pamięci dynamicznej to elementy zaawansowane…

Znacznie trudniej jest opisać umiejętności związane z algorytmizacją (prostych) problemów. Z drugiej strony nie wymaga to żadnej wymyślnej wiedzy, a jedynie(?) umiejętności logicznego myślenia. Podstawowe umiejętności to:

  • zdolność podzielenia większego zadania na kilka mniejszych, prostszych pod-problemów (które później będzie można zaprogramować jako funkcje!),
  • umiejętność przetłumaczenia zapisu matematycznego wyrażenia na odpowiednie konstrukcje programistyczne,
  • opanowanie konstrukcji powtarzania obliczeń: zadaną liczbę razy albo tak długo dopóki jakiś warunek jest (nie) spełniony,
  • rekurencja to zdecydowanie poziom zaawansowany.

Polecam też archiwalne wpisy: Kilka uwag po kolokwium oraz Kilka uwag… (część 2).

Wojciech Myszka
Wojciech Myszka
dr inż. adiunkt

Tak się tylko rozglądam…