Coś w rodzaju podręcznika

Wstęp

Na tych stronach znajdują się podstawowe informacje dotyczące kursu MCM037206P „Metody numeryczne" dla studentów kierunku Mechatronika. Kurs projektowany był dosyć już dawno, a w roku akademickim 2015/2016 odbyła się jego premiera. Pisząc oficjalną kartę katalogową kursu nie uwzględniłem, że będzie odbywał się on na siódmym semestrze i, że zajęcia odbywać się będą w trybie $5 \times 3$, a nie w $7 \times 2 + 1$. Stąd układ zajęć będzie się nieco różnił.

Kurs odbywa się wyłącznie w formie projektu, zakłada więc, że podstawy teoretyczne studenci będą musieli odświeżyć sobie (lub zdobyć) samodzielnie. Tu są jedynie najbardziej podstawowe wiadomości dotyczące głównie arytmetyki komputerowej.

Lista literatury pomocniczej znajduje się na samym końcu.

Podczas zajęć używać będziemy głównie programów Mathematica i Matlab. Zakładam, że z tym drugim programem studenci kierunku Mechatronika mieli już kontakt. Pierwszy jest znacznie mniej popularny, ale z różnych względów wart poznania. Programy mają swoją dokumentację (dostępną również on-line). Politechnika Wrocławska zakupiła kampusową licencję programu Matlab i jest ona dostępna dla każdego studenta i pracownika.

Interesującą alternatywą dla opisanych powyżej programów jest Python (zwłaszcza w połączeniu z notatnikiem Jupyter i możliwościami oferowanymi przez biblioteki SciPy, NumPy czy Pandas). Zachęcam do korzystania z tych możliwości. Aby start ułatwić przygotowałem kilka notatników związanych bezpośrednio z tematyką laboratorium.

Sympatyczną metodą pozyskania oprogramowania Mathematica jest zdobycie komputerka Raspberry Pi. Mathematica jest częścią Raspbiana instalowanego via Paspberry Pi Imager. Uważam, że każdy student Mechatroniki powinien jakiś projekt z wykorzystaniem Maliny zrealizować.

Warto też zapoznać się z zadaniami przygotowywanymi przed dr. inż. Macieja Panka.

Wszystkie te informacje w postaci jednego pliku.

Zasady zaliczania

Proponuję zatem następujące zasady:

  1. Być może czasami rzucę jakieś pytanie teoretyczne i punktował będę poprawne odpowiedzi.

  2. Na zakończenie każdych zajęć prosił będę o zaprezentowanie uzyskanych wyników.

  3. Po każdych zajęciach należy przesłać niezbyt długie sprawozdanie. Do przesyłania sprawozdań używamy e-portalu.

  4. Istnieje możliwość zaliczania zajęć indywidualnym projektem. Proszę o kontakt.

Zajęcia są obowiązkowe.

Oprogramowanie

Podczas tworzenia zajęć przyjąłem następujące zasady:

  1. Trzeba będzie programować.

  2. Założyłem, że studenci znają

    • język programowania C (drugi semestr studiów),

    • być może język programowania C++;

    przyjąłem również, że:

    • mieli szansę zapoznać się w trakcie zajęć z Matlabem.
  3. Przyjąłem, że w ich curriculum powinny pojawić się co najmniej elementarna wiedza o nastepujących zagadnieniach:

    • język programowania Python (i środowisko Jupyter),

    • język programowania Wolfram Language i środowisko Mathematica,

    • „sztuczna inteligencja", machine learning, i zagadnienia pokrewne…

  4. Znakomita większość potrzebnego oprogramowania zainstalowana będzie w laboratorium komputerowym (sala 604/B1).