Laboratorium 1: Ala ma kota

1 Pierwszy program

Zaczynamy od rzeczy najprostszych. Tematem zajęć będzie:

  1. Obsługa środowiska — galopkiem.

  2. Mój pierwszy program1.

  3. Zmienne i ich deklaracje.

  4. Podstawowe operacje arytmetyczne.

  5. Podstawowa instrukcja wyprowadzania informacji printf()

    • wyprowadzanie tekstu,

    • wyprowadzanie nowej linii,

    • wyprowadzanie liczby.

  6. Instrukcja if i ifelse.

  7. Być może również polecenie for (pętla)

Studenci będą „prowadzeni za rączkę”.

Zadanie do wykonania

  1. Napisać program wypisujący tekst „Ala ma $<>$ kota” (gdzie w miejscu $<>$ będą pojawiały się liczby od 0 do 99, a słowo kota będzie miało poprawną formę (to znaczy „Ala ma 1 kota" ale „Ala ma 2 koty".

    1. spróbować narysować schemat blokowy programu (i porównać z rozważaniami z bryku (rozdział 5) lub slajdów z wykładu (początkowe slajdy);

    2. przeanalizować program w Blockly rozwiązujący zbliżony problem.

Dla ciekawskich…

…chcących poczytać na temat pisania programów „międzynarodowych” polecam tekst Tomasza Zielińskiego: „Grosza daj tłumaczowi”2.

Poprzedni
Następny